سئو سفید

سئو چیست؟ چطور به یک سئو کار تبدی بشیم و چطور بتوانیم پروژه های خود را مدیریت کنیم

سئو سفید

سئو چیست؟ چطور به یک سئو کار تبدی بشیم و چطور بتوانیم پروژه های خود را مدیریت کنیم

لینک سازی خارجی

فرقی نمی‌کند در زمینه‌ی سئو تازه‌کار باشید یا اینکه مدتی باشد در این زمینه فعالیت می‌کنید، تا به حال به احتمال زیاد عبارت‌های لینک سازی خارجی یا بک‌لینک را شنیده‌اید. حرفه‌ی سئو وب سایت و لینک‌سازی همیشه در حال تغییر هستند و امروزه اهمیت لینک سازی با کیفیت، از همیشه بیشتر است. 


برای موفقیت در این زمینه لازم است که با برخی مفاهیم آن کاملا آشنا باشید. شاید مهم‌ترین تکنیک در زمینه‌ی سئو، لینک سازی خارجی باشد. پس اگر می‌خواهید در دنیای آنلاین به رقابت بپردازید و از سایرین جلو بزنید، این مقاله را از دست ندهید. این مطلب به گونه‌ای طراحی شده تا شما را سریعاً در مسیر درست جلو ببرد و به هدفتان برساند.

 

 

لینک سازی خارجی

مفهوم لینک سازی خارجی

لینک خارجی به لینکی در یک وب سایت گفته می‌شود که کاربر را به هر دامنه‌ای غیر از دامنه‌ی خود آن وب سایت منتقل می‌کند. برای مثال، ممکن است شما محتوایی راجع به یک موضوع خاص در سایت خود قرار دهید و در این مقاله یک لینک به مقصد سایتی دیگر قرار داده باشید، تا آن سایت به خواننده‌ی محتوای شما اطلاعات بیشتری را در این زمینه ارائه کند. به این کار لینک سازی خارجی می‌گویند.


احتمالا شما اصطلاح لینک سازی داخلی را نیز شنیده باشید. فرق لینک سازی خارجی با لینک سازی داخلی در این است که یک لینک خارجی فرد را به دامنه یا وب سایت دیگری منتقل می‌کند، در حالی که لینک داخلی کاربر را به صفحه‌ی دیگری از خود سایت شما هدایت می‌کند. ثابت شده است که لینک سازی خارجی می‌تواند بسیار بیشتر از لینک سازی داخلی به کار شما بیاید و رتبه‌ی شما را هنگام سرچ بالاتر ببرد.


کدام الگوریتم گوگل مسئول بررسی external link ها است؟

در اواخر دهه‌ی 90 میلادی، گوگل شروع به تسخیر بازار موتورهای جستجو کرد و یکی از عوامل مهمی که برای رتبه بندی نتایج خود به کار گرفت، لینک سایت‌ها بود. یکی از مالکان گوگل، LarryPage، یک الگوریتم به نام PageRank به وجود آورد تا گوگل بتواند از آن استفاده کند و کیفیت یک صفحه را تا حدودی مطابق تعداد لینک‌هایی که به مقصد آن وجود دارند یا همان external linkها مشخص کند. این معیار بعدها تبدیل به بخشی از الگوریتم رتبه بندی کلی گوگل و سیگنالی قوی در این زمینه شد، زیرا روشی بسیار عالی برای تعیین کیفیت یک صفحه بود. این معیار بسیار موثر بود، زیرا طبق این ایده به وجود آمده بود که هر external link به معنی یک رای اعتماد برای آن سایت یا صفحه است. یعنی اگر صفحه ی ارزشمندی نبود، دیگران آن را لینک نمی‌کردند. درست مثل شما که هیچوقت یک رستوران بد را به دوستتان معرفی نمی‌کنید. 


با این حال متخصصین سئو به سرعت قلق کار PageRank را یاد گرفتند و فهمیدند چگونه می‌توانند مطابق این الگوریتم در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی مورد نظر خود بالا بیایند. در این راستا، گوگل تلاش کرد تا وب سایت‌هایی که نتایج سرچ را دستکاری می‌کردند، پیدا کند و اقدامات پیوسته‌ای در زمینه‌ی کنار گذاشتن سایت‌هایی که لیاقت بالا بودن در رتبه‌بندی را نداشتند انجام داد.


امروزه نیز گوگل سایت‌هایی که برای بهینه سازی صفحات خود از برخی تکنیک‌ها، از جمله external link، بیش از حد استفاده می‌کنند را اصطلاحا پنالتی می‌کند. اطلاع از اینکه از چه تکنیک‌های لینک سازی باید خودداری کرد و چگونه طبق مقررات گوگل عمل کرد از موضوعات مهمی هستند که باید همیشه به آن‌ها توجه داشت.


external link


هیچکس نمی‌داند گوگل دقیقا از چه الگوریتمی برای تعیین نتایج جستجو استفاده می‌کند. این موضوع راز مخفیانه‌ی کمپانی گوگل محسوب می‌شود. با این حال، موضوعی که جامعه‌ی سئو بر آن توافق دارند این است که لینک سازی و استفاده از external linkها نقش مهمی در این الگوریتم بازی می‌کنند. گمانه‌زنی‌ها این است که در حال حاضر گوگل از الگوریتم پنگوئن برای بررسی بک لینک ‌ها استفاده می‌کند.


کاربرد لینک‌های خارجی

کیفیت و کمیت لینک‌های خارجی که شما مورد استفاده قرار می‌دهید مهم است. با لینک سازی خارجی با کیفیت و اضافه کردن لینک وب سایت‌های قابل اعتماد و مفید به صفحات سایت خود، شما اعتبار سایت خود را افزایش می‌دهید. خلاف این موضوع نیز صحت دارد. لینک‌های کم کیفیت و اسپم‌ها می‌توانند به سئوی سایت شما ضرر بزنند. لینک کردن دیگر وب سایت‌ها تا زمانی مفید است که محتوایی که به آن ارجاع می‌دهید مرتبط با محتوای شما باشد و متعلق به سایت‌های معتبر باشد.


اگر لینک خارجی شما کاربر را به صفحات محبوب و مرتبطی که رتبه بندی بالایی در سرچ گوگل دارند منتقل کند، آن لینک سازی خارجی دارای ارزش بیشتری خواهد بود. لینک‌های خارجی با ارزش همچنین اعتبار وب سایت شما را نزد بازدیدکنندگان بالا می‌برند. زمانی که شما سایتی دیگر را لینک می‌کنید، آن سایت متوجه این موضوع خواهد شد و به حتمالا این لطف شما را با لینک کردن سایت شما در محتوایشان جبران خواهد کرد.


از طرف دیگر لینک‌های خارجی وب سایت‌ها، که گاهی به آن‌ها outbound links نیز گفته می‌شوند، باعث اعتبار بیشتر سایت شما می‌شوند زیرا ثابت می‌کنند که محتوای شما با ارزش است. لینک سازی خارجی راهی عالی برای ساختن ارتباط با دیگران در دنیای تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ است.


لینک سازی خارجی

انواع لینک‌های خارجی

لینک‌های خارجی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: لینک‌های inbound و لینک‌های outbound.


لینک inbound

به لینک‌هایی از سایت‌های دیگر گفته می‌شود که کاربر را به سایت شما هدایت می‌کنند. این نوع لینک خارجی بک‌لینک (لینک بازگشت) نیز نامیده می‌شود، زیرا کاربر را به سمت سایت شما بازمی‌گردانند. برای اینکه موتورهای جستجو یک لینک خارجی را بک‌لینک محسوب کنند، باید این لینک قابل کلیک کردن باشد.


هر لینک inbound دو بخش دارد: 1- لینک صفحه‌ی شما 2- انکر تکستی که به آن متصل شده است.


اما تفاوت این لینک با لینک outbound چیست؟

لینک outbound

به لینک‌هایی گفته می‌شود که کاربر را از سایت شما به سایت‌های دیگر منتقل می‌کنند. شاید بپرسید چرا چنین کاری اهمیت دارد؟ یکی از اولویت‌های گوگل این است که مطالبی ارزشمند در اختیار کاربران خود قرار دهید. زمانی که سایت شما دارای لینک خارجی از نوع outbound باشد، نشان‌دهنده‌ی این است که شما حاضرید به محتوای خود مطالب ارزشمند اضافه کنید.


انکر تکست در لینک outbound اهمیت زیادی دارد، زیرا به کاربران کمک می‌کند که بدانند لینکی که با آن هدایت می‌شوند راجع به چه چیزیست. شما لازم است که حتما یک محتوای معتبر را لینک کنید؛ چه سایت مورد نظر شما سایت محبوب و بزرگی باشد، چه سایت جدیدی باشد که هنوز معروف نشده است. چیزی که مهم است با کیفیت بودن، با ارزش بودن، مرتبط بودن، اعتبار و اعتماد محتوا است.


اهمیت لینک سازی خارجی برای سایت

بسیاری از متخصصین حوزه‌ی بهبودسازی موتورهای جستجو با هم توافق دارند که لینک‌های خارجی مهم‌ترین منبع برای بالا رفتن رتبه‌‌ی سایت شما هنگام سرچ هستند. تعداد لینک‌های خارجی با کیفیتی که مقصدشان سایت شما است تاثیر عمده‌ای بر رتبه‌ی وب سایت شما در موتورهای جستجو دارند..


اهمیت این موضوع به این برمی‌گردد که موتورهای جستجو مثل گوگل به لینک خارجی به عنوان رای یک شخص ثالث نگاه می‌کنند که محتوای سایت شما را با کیفیت می‌داند.


حال که به اهمیت لینک سازی خارجی برای سایت پی بردید، این نکته را نیز در نظر داشته باشید که در این زمینه، کمیت نسبت به کیفیت ارجحیت ندارد. داشتن لینک‌های زیاد از طرف سایت‌های ماهواره‌ای یا سایت‌هایی که هیچ بیننده یا اعتباری ندارند به معنی بالا رفتن رتبه‌ی سایت شما در موتورهای جستجو نیست. برای اینکه اهمیت لینک سازی خارجی بر سایت خود و نتایج مثبت آن را مشاهده کنید باید بر کسب لینک‌های با کیفیت تمرکز کنید.


مطابق سایت moz.com، این‌ها مواردی هستند که یک لینک را با کیفیت می‌کنند:


• قابل اعتماد بودن دامنه‌ی سایت لینک کننده؛


• محبوبیت صفحه‌ی لینک کننده؛


• مرتبط بودن محتوای صفحه‌ی منبع و صفحه‌ی مورد هدف؛؛


• انکر تکست استفاده شده در لینک؛


• تعداد لینک‌هایی که کاربر را از صفحه‌ی منبع به یک صفحه منتقل می‌کنند؛


• تعداد دامنه‌های اساسی که کاربر را به صفحه‌ی مورد هدف لینک می‌کنند؛


• تعداد انکر تکست‌های متفاوتی که برای لینک کردن به صفحه‌ی مورد هدف استفاده شده‌اند؛


• رابطه‌ی مالکیت بین دامنه‌ی منبع و دامنه‌ی مورد هدف.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد