سئو سفید

سئو چیست؟ چطور به یک سئو کار تبدی بشیم و چطور بتوانیم پروژه های خود را مدیریت کنیم

سئو سفید

سئو چیست؟ چطور به یک سئو کار تبدی بشیم و چطور بتوانیم پروژه های خود را مدیریت کنیم

سئو منفی یا Negative Seo چیست؟

بیایید یک وضعیت کابوس‌وار را تصور کنیم: صبح از خواب بیدار می‌شوید و می‌بینید جایگاه کسب‌وکار شما در نتایج جستجوی گوگل، توسط رقبا و افرادی بدطینت دستکاری شده و ناگهان ثمره ماه‌ها و سال‌ها زحمت شما بر باد رفته و اکنون وبسایت‌تان دارد یک سقوط آزاد را در نتایج گوگل تجربه می‌کند!

متاسفانه این از آن تصوراتی نیست که در آخر بگویم «خیالتان راحت، چنین چیزی امکان ندارد!»، در واقع این کابوس برای برخی کسب‌و‌کارها و وبسایت‌ها تعبیر شده و خسارات سنگینی به آنها زده است. اسم این کابوس در دنیای واقعی سئوی سیاه یا سئوی منفی (Negative SEO) است!

اگر دست یافتن به رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل را میدان نبردی بین خود و رقبایتان فرض کنید که مهارت‌ داشتن در تولید‌ محتوا، عرضه‌ی محتوا و آگاهی از کار با امکانات و ابزارهای مختلفِ مربوط به SEO، سلاح‌های مشروع شما در این جنگ مجازی باشند، باید یک احتمال را نیز در نظر داشته باشید: همه مثل شما جوانمردانه نمی‌جنگند!

سئوی منفی چیست؟

به بیان ساده، سئوی منفی یا Negative SEO به مجموعه‌ی اقدامات غیراخلاقی و سیاهی گفته می‌شود که رقبا یا خرابکاران برای ضربه زدن به جایگاه شما در نتایج جستجو در پیش می‌گیرند.

سئو منفی یا سئوی سیاه نقطه‌ی مقابل سئوی مثبت است. در سئوی مثبت، تمرکز فرد بر روی بهره‌گیری از امکانات و قواعد سئو در جهت ارتقاء رتبه و جایگاه وبسایت خود و بالاتر ایستادن از رقبا است. اما سئوی منفی به بیان عامیانه یعنی زدن به زیر میز بازی و در پیش گرفتن اقداماتی غیراخلاقی برای به زیر کشیدن رقیب در نتایج جستجو!


آیا سئو منفی واقعاً امکان‌پذیر است؟

همه می‌دانیم که عملکرد ضعیف و ناقص در سئو می‌تواند به جایگاه شما در نتایج جستجو آسیب بزند، مثلاً اگر به وب‌سایت‌های بی‌کیفیت لینک‌ بدهید یا حتی از سایت‌های بی کیفیت لینک بگیرید، نتیجه عکس خواهند داد. پس منطقی است که فرض کنیم اگر شخص دیگری همین سئوی ضعیف یا مخرب را به اسم شما انجام دهد و آنقدر هوشمندانه این کار را بکند که گوگل متوجه نشود، سئوی سیاه یا منفی هم امکان‌پذیر است.

بنابراین پاسخ سوال بالا این است که: بله، سئوی منفی امکان‌پذیر است و اگر به قدر کافی پیچیده و هوشمندانه انجام شود، تشخیص آن برای گوگل دشوار و گاهی امکان‌ناپذیر است.

با این حال، این موضوع نباید موجب وحشت شما شود چرا که سئوی منفی اقدامی آن قدر زمان بر است و احتیاج به انرژی دارد که اصولاً اتفاقی رایج نیست، اما به هر حال اگر رقبای سرسختی دارید و مدتی طولانی در برخی کلمات کلیدی از آنها بالاتر ایستاده‌اید، بد نیست این احتمال بدبینانه را همواره گوشه‌ای از ذهن خود داشته باشید.


روش‌های مختلف سئوی منفی و راهکارهای مقابله با آنها

سئوی منفی می‌تواند به روش‌های مختلفی اجرا شود. برای محافظت از وبسایت و کسب‌و‌کار اینترنتی خود لازم است این روش‌ها را بشناسید و برای هر کدام راهکاری مناسب را به اجرا بگذارید:‌


هک کردن وبسایت‌ شما

لازم به یادآوری نیست که امنیت در فضای وب، اساسی‌ترین اصل فعالیت برای هر کسب‌و‌کاری است. هکرها می‌توانند با در دست گرفتن کنترل وبسایت شما در یک چشم به هم زدن تمام داشته‌ها و زحمات شما را بر باد بدهند. آنها با هک کردن وب‌سایت می‌توانند به راحتی محتوا را از طریق افزودن لینک‌های اسپم دستکاری کنند یا با ریدایرکت کردن صفحات شما به صفحات خودشان، به شما ضربات جبران‌ناپذیری بزنند.

البته این روش معمولاً برای وب‌سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک استفاده نمی‌شود، با این حال اگر کسب‌و‌کاری هستید که وب‌سایت‌تان رتبه‌ی بالایی در نتایج جستجو دارد، ممکن است هکرها را وسوسه کنید که از جایگاه وب‌سایت شما برای بالا بردن اعتبار و رتبه وب‌سایت‌های خودشان سوءاستفاده کنند. آنها با هک کردن سایت‌تان خیلی راحت می‌توانند بازدیدکنندگان شما را به سایت خودشان هدایت کنند.


دادنِ صدها یا هزاران لینک اسپم به وب‌سایت شما

یک یا چند لینک اسپم آسیب خاصی به رتبه‌ی سایت شما نمیزند، اما حملات سئو منفی معمولاً شامل لینک‌سازی‌هایی می‌شود که منشاء آنها گروهی از سایت‌هایی به‌هم‌پیوسته و مرتبط هستند. به این سایت‌ها مزارع لینک‌دهی (Link Farms) نیز گفته می شود. اکثر این لینک‌ها از یک انکر تکست نیز استفاده می‌کنند. این انکر تکست‌ها ممکن است کاملاً با سایت شما نامرتبط باشند یا شاید هم شامل یک کلمه‌ی کلیدی تخصصی باشند تا مجموع لینک‌های وب‌سایت شما را به گونه‌ای نشان دهند که گویا صاحب سایت، مسئول و عامل ایجاد این لینک‌ها است.


کپی کردن محتوای وبسایت شما و پخش کردن آن در اینترنت

کپی کردن محتوای شما در سایر سایت‌ها نیز روش دیگری است که خرابکاران یا رقبا برای تخریب جایگاه و رتبه‌ی گوگل شما در پیش می‌گیرند. وقتی گوگل دریابد محتوایی در چندین سایت مختلف عیناً کپی شده است، معمولاً تنها یک نسخه از آن محتوا را رتبه‌بندی می‌کند.

در اکثر موارد گوگل آنقدر هوشمندانه عمل می‌کند که بتواند نسخه‌ی اصلی از وبسایت شما را تشخیص دهد، اما گاهی هم نسخه‌ی دزدیده شده را زودتر از نسخه‌ی اصلی پیدا می‌کند. در واقع، در چنین شرایطی، گوگل محتوای کپی شده را زودتر از محتوای اصلی شما، ایندکس می‌کند.


ایجاد لینک‌هایی با کلمات کلیدی غیراخلاقی یا غیرقانونی

ممکن است خرابکاران با انکر تکست‌های حاوی کلمات کلیدی شرط‌بندی، پوکر یا کلمات مرتبط با مسائل غیراخلاقی به وبسایت شما لینک بدهند و به این ترتیب شما را از چشم گوگل بیندازند! این روش، روشی ساده و قابل شناسایی است. قطعاً شما نمی‌خواهید از دید موتورهای جستجو وب‌سایتی تلقی شوید که حوزه فعالیتش با کلمات کلیدی‌ غیرقانونی یا غیراخلاقی شناسایی می‌شود.


حذف بهترین بک‌لینک‌های شما

این روش یکی از انواع خیلی موذیانه‌ی سئوی منفی است. در این روش برخی وبمسترها ایمیل‌هایی دریافت می‌کنند که از جانب شما از آنها خواسته می‌شود برخی لینک‌ها را حذف کنند. این در حالی است که هیچ دلیلی برای چنین کاری وجود ندارد زیرا آن لینک‌ها در چارچوب استانداردها و مقررات گوگل قرار می‌گیرند. در واقع خرابکارها به اسم شما به صاحبان آن وبسایت‌ها ایمیل می‌زنند و خواهان حذف بهترین بک‌لینک‌های شما می‌شوند.


ایجاد صفحات و پروفایل‌های جعلی به نام شما در شبکه‌های اجتماعی

گاهی اوقات اسپمرها اکانت‌هایی جعلی در شبکه‌های اجتماعی به اسم شرکت شما یا وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند و به تخریب شهرت و اعتبار برند شما می‌پردازند. اگر این موارد کم‌تعداد باشند مشکلی وجود ندارد، اما در حملات سئو منفی با فعالیت سازمان‌یافته‌ای به نام خود در شبکه‌های اجتماعی مواجه خواهید بود که دائماً اسم برند شما را زیر مطالب و محتواهای نامربوط یا مخرب، منشن می‌کنند.


نگاه گوگل به سئو منفی چیست؟

گوگل، همواره پتانسیل و میزان خطر سئو منفی را اندک نشان داده است. مثلاً در سال 2012 مت کاتس از مدیر تیم وب اسپم گوگل اعلام کرد که با معرفی ابزار  Disavow Links سئوی منفی یا Negative Seo در بدترین حالت یک مزاحمت محسوب می‌شود. با اینکه گوگل می‌پذیرد که حملات سئوی منفی امکان رخ دادن دارند، اما اصرار دارد این حملات بسیار غیرمعمول هستند. همچنین، گوگل قادر است خاطیان را شناسایی کرده و با آنها برخورد کند. به علاوه، گوگل به وب‌مسترها توصیه می‌کند که هشیار باشند و موارد وب اسپم را گزارش دهند و هر جا که لازم بود از ابزار Disavow استفاده کنند.


امیدواریم که مطالعه این مقاله برایتان مفید بوده باشد. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد