سئو سفید

سئو چیست؟ چطور به یک سئو کار تبدی بشیم و چطور بتوانیم پروژه های خود را مدیریت کنیم

سئو سفید

سئو چیست؟ چطور به یک سئو کار تبدی بشیم و چطور بتوانیم پروژه های خود را مدیریت کنیم

ابزار های سئو

ما به ابزارهای سئو نیاز داریم تا فرآیند تحلیل و آنالیز سایت را آسان‌تر کنیم و از داده‌های آن‌ها در جهت بهبود سئو سایت بهره ببریم. این ابزارها به ما کمک می‌کنند تا وب‌سایت خود را با معیارهای گوگل تطبیق دهیم. این امر باعث بالا رفتن بازدید سایت شده و آن را به‌عنوان اولین سایت در فهرست نتایج جستجو گوگل نشان می‌دهد. همین مورد باعث افزایش رونق کسب‌وکار می‌شود. ابزار سئوکارها انواع مختلفی دارد که ما در این مطلب به برخی از بهترین موارد اشاره کرده و به طور خلاصه آن‌ها را تعریف می‌کنیم.

بی شک یکی از محبوب‌ترین ابزارهای تحلیل سئو، ابزار گوگل آنالیتیکس است. از این ابزار برای شناخت بازدیدکنندگان سایت استفاده می‌شود. با این ابزار می‌توانیم داده‌های موجود را به چند صورت بررسی کنیم:

بررسی لحظه به لحظه (Real time):

در این قسمت اطلاعات لحظه‌ای دیده می‌شوند؛ اطلاعاتی چون نحوه ورود کاربران به سایت ما، تعداد صفحات بازدیدشده توسط آن‌ها و… . مثلا می‌توان دید که در حال حاضر، چند نفر در سایت مورد نظر حضور دارند و در حال انجام چه کاری هستند.

بررسی مخاطبان (Audience):

در این قسمت اطلاعات و ویژگی‌های بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده است؛ اطلاعاتی چون جنسیت آن‌ها، علاقه‌مندی‌هایشان، مدت زمان حضور آن‌ها در سایت، بانس ریت و… .

بررسی نحوه جذب (Acquisition):

این قسمت شامل اطلاعاتی است که نشان می‌دهد بازدیدکنندگان سایت از چه طریقی جذب شده‌اند و ترافیک ورودی سایت از چه راه‌هایی است.

بررسی رفتار (Behavior):

این قسمت رفتار مخاطبان در سایت را بررسی می‌کند؛ مثلا اینکه در زمان ورود به سایت دقیقا چه صفحاتی را مشاهده می‌کنند و چه کاری انجام می‌دهند.

بررسی نرخ تبدیل (Conversions):

در این قسمت می‌توان دید که نرخ تبدیل ما چقدر بوده‌است؛ یعنی چه تعداد از بازدیدکنندگان سایت ما به مشتری تبدیل شده‌اند.

به‌تازگی نسخه جدید گوگل آنالیتیکس با 4 قابلیت جدید جهت آنالیز بهتر و دقیق‌تر داده‌ها و بهبود نرخ بازگشت سرمایه برای کسب‌وکار‌های اینترنتی، ارائه شده است: بینش هوشمندانه‌تر با استفاده از یادگیری ماشین، امکان ادغام قوی‌تر با گوگل ادز، اندازه‌گیری داده‌های‌ مشتری‌محور و کنترل دقیق‌تر داده‌ها.


2. گوگل پیج‌ اسپید تست (Google page speed test)

یکی از ابزارهای بررسی سئو سایت که می‌توان مشکلات فنی را با آن تشخیص داد، ابزار گوگل پیج اسپید تست است. گوگل رسما اعلام کرده که سرعت بارگذاری سایت در رتبه‌بندی نتایج جستجو، تاثیر بسزایی دارد. پس با استفاده از این ابزار، سرعت بارگذاری صفحات سایت را، هم برای دسکتاپ و هم برای موبایل، بررسی می‌کنیم. به طور کلی ابزار گوگل پیج اسپید تست، گزارش‌هایی از ضعف‌های سایت ارائه‌ می‌دهد. در گزارش‌های این ابزار، سرعت سایت امتیازی از 1 تا 100 می‌گیرد. امتیاز 80 تا 100 یعنی سرعت سایت خوب است، امتیاز 60 تا 79 یعنی سرعت سایت متوسط است و امتیاز پایین‌تر از 59 به معنای ضعف سرعت سایت است. بهینه بودن نسخه موبایلی سایت (میزان فضای کافی برای لمس منوها، اندازه فونت‌ها و…) نیز در این امتیاز‌ها تاثیرگذار است.


3. جی‌تی متریکس (GT metrix)

یکی دیگر از ابزار سئوکارها که سرعت بارگذاری صفحات سایت را ارزیابی می‌کند، ابزار جی‌تی متریکس است. این ابزار در کنار امتیازی که از نظر فنی به سایت می‌دهد، توصیه‌هایی عملی نیز ارائه می‌دهد که با انجام آن‌ها می‌توان سرعت بارگذاری صفحات سایت را افزایش داد. همچنین گاهی نسخه بهینه‌شده عکس‌ها، کدهای سی‌اس‌اس و فایل‌های جاوا اسکریپت را نیز در اختیار ما قرار می‌دهد. به طور کلی، جی‌تی متریکس بهینه بودن سایت و کدهای آن را در دو بخش سرعت بارگذاری صفحات، و کارایی و عملکرد سایت و سرور، بررسی می‌کند.

البته به‌تازگی نسخه جدیدی از این ابزار ارائه شده که این دو بخش دیگر در آن وجود ندارند. این نسخه جدید قدرت‌گرفته از ابزار گوگل لایت‌هاوس (Google lighthouse) است؛ ابزاری که وضعیت کلی سایت و سرعت سایت را از 5 بُعد مورد سنجش قرار می‌دهد: قابلیت دسترسی، کارایی، سئو، وب اپلیکیشن‌های پیشرونده، برترین عملکردها. نسخه جدید جی‌تی متریکس هم با این معیارها وب‌سایت را بررسی می‌کند و در دو بخش نمره جی‌تی متریکس (کارایی و ساختار) و وب وایتالز (مدت زمان لازم برای نمایش بزرگ‌ترین محتوای شما، مدت زمان بلاک‌شده توسط فایل‌های اسکریپت در حین بارگذاری صفحه، میزان جا‌به‌جایی چیدمان صفحه در زمان بارگذاری) به آن امتیاز می دهد.


4. سیمیلار وب (Similar web)

علاوه بر اینکه باید به سئو سایت خود اهمیت داده و عملکرد خود را بررسی کنیم، لازم است رقبا را هم زیر نظر داشته باشیم؛ تا بدانیم عملکرد ما در رقابت با آن‌ها چگونه است. سیمیلار وب ابزاری است که در این فرآیند به ما کمک می‌کند. ما با استفاده از آن می‌‌توانیم ترافیک رقبا، رتبه صفحاتشان و… را بررسی و مقایسه کنیم. این قابلیت مقایسه کردن، از ویژگی‌های این ابزار است. جزئیات صفحه نتایج سیمیلار وب بسیار زیاد بوده و اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می‌دهد. اطلاعاتی چون: مشاهده آمار بازدید سایت، منابع ترافیک ورودی سایت، متوسط زمان حضور کاربران در سایت، بانس ریت، استخراج کلمات کلیدی سایت و … .


5. گوگل سرچ کنسول (Google search console)

یکی دیگر از ابزارهای بررسی سئو سایت، ابزار گوگل سرچ کنسول است؛ که اطلاعات سایت را خیلی ساده و مرتب به نمایش می‌گذارد. ما می‌توانیم در صفحه نتایج جستجوی این ابزار، اطلاعات را به تفکیک عبارت، صفحه، کشور، وسیله جستجو، نوع جستجو و تاریخ ببینیم. این ابزار با ارائه اطلاعاتی چون تجزیه و تحلیل جستجوها، لینک‌های داده‌شده به سایت مورد نظر، لینک‌های داخلی، هدف‌گیری بین‌المللی، قابلیت استفاده از سایت در موبایل و… کمک می‌کند تا رتبه فعلی سایت را بدانیم. علاوه بر این، راهکارهایی برای رسیدن به نتیجه بهتر و بالا بردن کیفیت نیز ارائه می‌دهد.


6. گوگل کی‌ورد پلنر (Google keyword planner)

گوگل کی‌ورد پلنر یکی از محبوب‌ترین ابزار سئوکارها است. این ابزار در عین سادگی، به ما کمک می‌کند تا به وسیله آن بتوانیم به جستجوی کلمات کلیدی در گوگل بپردازیم و از جستجوهای کاربران گوگل آگاه شویم. اطلاعاتی که این ابزار ارائه می‌دهد، شامل آمار تعداد جستجو کلمات مورد نظر ما به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه بوده و همچنین رقابت آن کلمات در گوگل را نیز نشان می‌دهد. این ابزار کلمات کلیدی مشابه را هم معرفی می‌کند. اعتبار اطلاعات گوگل کی‌ورد پلنر بسیار بالاست چون همانطور که از نامش پیدا است، توسط خود گوگل اداره می‌شود. برای استفاده از این ابزار لازم است که ابتدا اکانت گوگل ادز داشته باشیم و بعد به صورت رایگان و بدون محدودیت کلمه و زبان می‌توانیم از آن استفاده کنیم.


7. ماز (Moz)

Moz یکی از بهترین ابزارهای بررسی سئو سایت، چه در بُعد داخلی (on page) و چه در بُعد خارجی (off page) است. این ابزار بسیار جامع بوده و تمام منابعی را که کاربران برای سئو سایت و بررسی آن نیاز دارند، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. Moz در دو نسخه Moz pro و Moz local در دسترس است. بررسی کلمات کلیدی و مدیریت بک‌لینک‌ها، بررسی فنی سایت، بررسی سئو سایت و ارائه راهکار برای آن، از مهم‌ترین قابلیت‌های Moz pro هستند. Moz local هم ارائه‌دهنده قابلیت‌های لازم برای سئو محلی (شناساندن منطقه کاری شما) است.


منبع:

https://nedakhaleghi.com/ابزارهای-سئو/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد